woensdag 6 december 2017

Joost Swarte bepaalt thema avond bij DWDD

2017
2006
-Dinsdag 6 december, een nieuw hoogtepunt in de carrière van Joost Swarte. Als je bij Matthijs van Nieuwkerk langs mag komen is dat al heel leuk. Maar als jouw tekening het thema van de avond bepaalt is dat helemaal bijzonder. Het gaat over de tekening van Joost in The New Yorker in 2006 over de rafelende multiculturele samenleving in Europa. Op de tekening staat centraal de net neergestoken Theo van Gogh, met Rita Verdonk die buitenlanders het land uitzet, Ayaan Hirsi Ali die het land een spiegel voor houdt, Job Cohen met zijn schaapjes op het droge en nog veel meer. Voor DWDD een mooie gelegenheid voor een uitzending over hoe de multiculturele samenleving er dan nu in 2017 eigenlijk voor staat. Niet beter eigenlijk blijkt uit de discussie aan tafel en de overpeinsingen van Dijkshoorn. Maar voor Joost wel een mooie gelegenheid om een nieuwe tekening te kunnen maken met Wilders, Rutte, Aboutaleb, social media die ons uit elkaar drijft, iemand die goed wil zijn maar door een 'echte' Hollander daarop wordt aangekeken, een Marokaan die zich wel Nederlander willen voelen maar het niet lijken te mogen en de zwarte pieten discussie. Ook een leuke video in het atelier van Swarte, met hoe de nieuwe tekening tot stand kwam.

Update 9-12; een iets positiever beeld op de stand van het land vandaag in de Volkskrant


1 opmerking:

Joop, dus! zei

Ik heb vanavond pas de uitzending van DWDD gezien, aan de hand van het ontwerp van Joost Swarte voor The New Yorker.
Aan het eind maakt Joost een nieuwe tekening over de huidige Stand der Dingen in Nederland. Erg fraai, wederom.
Wordt deze tekening nog gedrukt en uitgegeven? Ik vind het een mooi tijdsbeeld geven van waar we nu staan in Nederland.
Ik zou hem graag aan mijn kleine collectie Joost Swarte prenten willen toevoegen. Ik ben benieuwd.
Hartelijke groet, Joop Hörmann